ESPORTS UNTUK DISEDIAKAN SEBAGAI ACARA YANG DIPERTANDINGKAN DALAM SUKMA 2024

KUCHING: Tidak dapat dinafikan bahawa pengaruh eSukan dalam kalangan golongan muda telah berkembang dengan ketara di Sarawak; justeru ia boleh menjadi satu perkara yang positif untuk menjadikannya sebagai pertandingan kompetitif dalam SUKMA tahun hadapan.

Menteri Pelancongan, Industri Kreatif dan Seni Persembahan Datuk Seri Abdul Karim Rahman Hamzah berkata ini telah menarik minat ramai belia untuk terlibat dalam industri perjudian.

Di samping itu, beliau menyatakan bahawa tidak dapat dinafikan bahawa eSports telah mencakar jalannya di kalangan belia kerana ia adalah minat mereka untuk bersaing antara satu sama lain melalui permainan.

“Dahulu, ibu bapa menganggap permainan sebagai satu gangguan kepada anak-anak mereka kerana dianggap tidak akan membantu anak-anak membina sahsiah atau sebaliknya tidak berfaedah.

“Namun, kini dunia telah menerima sukan baharu ini, kita juga perlu mengambil peluang ini kerana ia juga membangunkan belia kita dan pada masa yang sama mengambil bahagian dalam mewakili pertandingan eSukan,” kata Karim.

Beliau berkata demikian pada majlis penutupan MyBorneo E-Force Invitational 2.0 di Dewan Sarawak, Hotel Riverside Majestic hari ini.

Dalam acara jemputan hari ini terdapat seramai 1,476 peserta kesemuanya dari wilayah Borneo (Sarawak, Sabah, Wilayah Persekutuan Labuan, Brunei dan Kalimantan, Indonesia) termasuk yang dijemput dari Singapura dan Semenanjung Malaysia.

Karim menambah bahawa eSports boleh mewujudkan persaingan sihat di kalangan pemain pada masa yang sama untuk mengeratkan hubungan dan hubungan sesama mereka.

Sumber : New Sarawak Tribune



Sarawak Sports Corporation